Svar: Grød og amning ift. for tidlig født
12. november 2003
Alder:
4 mdr.
Kære Anne
Det kan godt være svært at vurdere, hvornår et barn der er født for tidligt, kan gå over til overgangskost. Når man taler om for tidlig fødte børn så skelner man jo imellem hvor tidligt barnet er født og hvormeget barnet vejede og målte ved fødslen.
Når man taler om fortidlig fødte børn, så taler man også om at barnet har to aldre - den faktuelle alder og den alder barnet egentlig skulle have haft, hvis det var født til termin. Ved meget fortidlig fødte børn vil man som regel anbefale at tage udgangspunkt i den alder, som barnet ville have haft.
Generelt kan man sige at man kan inddele fortidlig fødte i tre grupper:
For tidlig født = før 37 uge mindre end/lig med 2500g
Meget fortidlig født = før 32 uge mindre end/lig med 1500g
Ekstremt fortidlig født = før 29 uge mindre end/lig med 1000g
Din datter er født i 36 uge og er altså lige på grænsen. Du skriver ikke hvad hun vejede og hvis hun har haft en fin vægt i forhold til sin alder, så kan terminen måske have været beregnet forkert? Hvis din datter har virket ekstra sulten og også har vist interesse for skemad, så kan det være helt okay at du allerede er begyndt med skemad i 4 mdr´s alderen. Der må tages individuelle hensyn og da jeg ikke kan se din datter og kender forløbet bedre er det svært at rådgive dig præcist.
Under alle omstændigheder er du jo nu begyndt på overgangskost og hvis din datter trives med dette, så fortsætter du som hidtil.
Med hensyn til amning, så er det vigtigt at blive ved så længe som muligt. Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes til 6 mdr´s alderen, men gerne længere. De fleste børn vil selv sige fra, når de ikke længere har behov for amningen. Hvis du kan og vil så synes jeg at du skal fortsætte med at amme også efter 6 mdr´s alderen. Men vent og se hvad der sker og hvad din datter gerne vil.
Da din datter er begyndt med skemad i 4 mdr´s alderen skal du regne med at overgangsperioden vil vare lidt længere end hvis man starter senere. Læs evt. en af mine artikler om skemad og overgangsfase.
Jeg kan se at du bor i udlandet og er ikke helt lar over hvad muligheder du har der for råd og vejledning. Du er velkommen til at henvende dig igen. Håber at ovenstående hjalp lidt.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske