Svar: Grød og amning ift. for tidlig født

12. november 2003

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Anne

Det kan godt være svært at vurdere, hvornår et barn der er født for tidligt, kan gå over til overgangskost. Når man taler om for tidlig fødte børn så skelner man jo imellem hvor tidligt barnet er født og hvormeget barnet vejede og målte ved fødslen.

Når man taler om fortidlig fødte børn, så taler man også om at barnet har to aldre - den faktuelle alder og den alder barnet egentlig skulle have haft, hvis det var født til termin. Ved meget fortidlig fødte børn vil man som regel anbefale at tage udgangspunkt i den alder, som barnet ville have haft.

Generelt kan man sige at man kan inddele fortidlig fødte i tre grupper:
For tidlig født = før 37 uge mindre end/lig med 2500g
Meget fortidlig født = før 32 uge mindre end/lig med 1500g
Ekstremt fortidlig født = før 29 uge mindre end/lig med 1000g

Din datter er født i 36 uge og er altså lige på grænsen. Du skriver ikke hvad hun vejede og hvis hun har haft en fin vægt i forhold til sin alder, så kan terminen måske have været beregnet forkert? Hvis din datter har virket ekstra sulten og også har vist interesse for skemad, så kan ...

Annonce

... det være helt okay at du allerede er begyndt med skemad i 4 mdr´s alderen. Der må tages individuelle hensyn og da jeg ikke kan se din datter og kender forløbet bedre er det svært at rådgive dig præcist.

Under alle omstændigheder er du jo nu begyndt på overgangskost og hvis din datter trives med dette, så fortsætter du som hidtil.

Med hensyn til amning, så er det vigtigt at blive ved så længe som muligt. Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes til 6 mdr´s alderen, men gerne længere. De fleste børn vil selv sige fra, når de ikke længere har behov for amningen. Hvis du kan og vil så synes jeg at du skal fortsætte med at amme også efter 6 mdr´s alderen. Men vent og se hvad der sker og hvad din datter gerne vil.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Da din datter er begyndt med skemad i 4 mdr´s alderen skal du regne med at overgangsperioden vil vare lidt længere end hvis man starter senere. Læs evt. en af mine artikler om skemad og overgangsfase.

Jeg kan se at du bor i udlandet og er ikke helt lar over hvad muligheder du har der for råd og vejledning. Du er velkommen til at henvende dig igen. Håber at ovenstående hjalp lidt.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder